lördag 4 juni 2011

När sötsuget kommer smygande

Enkelt men ändå så gott.

Chokladbollar med cocos på ca 25 st.
100 g smör
 1 dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 sk vaniljsocker
2 msk kokt kaffe.

Blanda ihop allt och rulla till små bollar.
Rulla i pärlsocker eller cocosflingor.
Ställ kallt för att stelna.


Dubbel sats  knäckkakor.


Knäckkakor

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl

Rör socker och smör poröst.
Tillsätt allt utom mjölet och blanda ihop.
 Rör ner mjölet.
Dela degen i två delar och rulla dem till tumtjocka längder.
Lägg längderna på en bakpappersklädd plåt och platta till dem med en gaffel.
Grädda i 175 grader ca 15 minuter.
Skär längderna till lagoma bitar medan kakorna är varma.

1 kommentar:

  1. Jag brukar göra mina knäckkakor med fullkorns dinkel mjöl istället, för igentligen ska man ju hacka ner mandel i dem men jag orkar aldrig det fast jag vill ändå ha lite mera krisp, vilket man får med dinklet :) va fin blogg du har, jag och Pedram sitter med varsin dator och kollar!

    SvaraRadera